Vážené kolegyne a kolegovia,
zverejňujeme priebežnú informáciu o rokovaniach krízovej pracovnej skupiny na Ministerstve kultúry
odpočet nájdete tu: informácie — odpočty uloh z videorokovaní
ako aj vyjadrenie jej člena zastupujúceho sektor vizuálneho umenia, predsedu SVÚ a Slovenskej koalície pre kultúrnu diverzitu Pavla Kráľa:
Vážený pán štátny tajomník,
po pozornom preštudovaní rozsiahleho Odpočtu úloh z konzultačno-operatívnych videorokovaní MK zo dňa 21.5.2020 si uvedomujeme, že za Odpočtom je množstvo práce zodpovedných pracovníkov MK, čo si vážime a ďakujeme všetkým zainteresovaným pracovníkom MK, ktorí mali a majú úprimnú snahu dopady mimoriadnej situácie na kultúru riešiť.
Na druhej strane však musíme konštatovať — a konzultácie s umelcami z rôznych oblastí umenia (vizuálne umenie, hudba, divadlo, …) nám to potvrdzujú, že základné jednoduché a rýchle opatrenia pre umelcov stále chýbajú. Záchranná sieť zatiaľ prijatých kompenzačných opatrení umelcov zo značnej časti obchádza, prípadne – v porovnaní s ostatnými skupinami pracujúcich — majú nárok na tú najnižšiu kompenzáciu (až 5,24 x nižšiu od najvyššej) a zároveň za najprísnejších podmienok.
pokračovanie tu: P Kráľ — vyjadrenie za SKKD pre MK — 22 máj
aktualizovaný text tu: P. Kráľ Vyjadrenie 28 mája
Nasledujúce zhrnutie predstavuje z nášho pohľadu stručný prehľad stavu pred rokovanímbpracovnej skupiny MK pre vizuálne umenie dňa 5.6.2020
1/ Témy so širším zameraním – s dopadom na všetky oblasti umenia, ktoré by sa podľa predbežných vyjadrení z MK mali / mohli riešiť počas prvej polovice funkčného obdobia:
a/ sponzorský zákon
b/ profesionálny umelec — sfunkčnenie systému
c/ zefektívnenie činnosti fondov
2/ Legislatíva zameraná na výtvarné umenie: za prioritu na riešenie počas prvej polovice funkčného obdobia považujeme 2 legislatívne zmeny, ktoré uvádzame v návrhoch pre krízovú pracovnú skupinu MK už od začiatku
a/ odstránenie diskriminačnej výnimky, ktorá vylučuje náklady na nákup umeleckých diel z možnosti započítania na zníženie daňového základu, čo dlhodobo vylučuje výtvarné umenie zo štandardných obchodných vzťahov a výrazne znižuje možnosť výtvarných umelcov zarobiť si svojou tvorivou prácou na živobytie
Dôvody: návrh je pripravený, je pre výtvarné umenie kľúčový, realizácia v zásade nepočíta s výdavkami s verejných zdrojov, návrh už prešiel oficiálnymi rokovaniami na rôznych úrovniach (Rada vlády pre kultúru, DPS MK, MPSVaR), na problém
upozorňujeme a návrhy predkladáme už 15 rokov
b/ stavebný zákon, umožňujúci ochranu už existujúcich umeleckých diel a realizáciu nových
Dôvody: zákon je už roky hotový, opakovane schválený na najvyššej úrovni, už 2x bol predložený do NR SR (2015 a 2019), v zásade by mohlo stačiť jedno zasadanie pracovnej skupiny na odborné posúdenie konečného znenia; problematike sa
venujeme už 10 rokov
3/ K systémovým riešeniam pre celú oblasť kultúry dlhodobejšieho charakteru:
a/zásadné je postupné zvýšenie rozpočtu na kultúry na 1% HDP, čiže na porovnateľnú úroveň s krajinami EÚ, tak ako to bolo opakovane schválené i na najvyššej úrovni
b/ dobudovanie funkčného systému dát pre oblasť kultúry: chýbajúce dáta brzdia proces systémových riešení pre kultúru, ako sa potvrdilo i teraz, v čase corona krízy – chýbajúce dáta skomplikovali proces prijímania efektívnych riešení pre kultúru
- k špecifickým dôvodom absencie dát v oblasti vizuálneho umenia sme sa už vyjadrili, je to najmä
1/ na rozdiel od iných oblastí umenia neexistencia inštitúcie (resp. nevytvorenie podmienok v už existujúcej inštitúcii), zameranej na komplexnú informačno- dokumentačnú činnosť v oblasti vizuálneho umenia, na čo upozorňujeme najmenej od r. 2006
2/ vzhľadom na absenciu nadväzujúcich zákonov nevyužitie potenciálu zákona z r. 2015 o evidencii profesionálnych výtvarných umelcov
4/ K aktuálnej otázke kompenzácií pre umelcov:
Reakcie zo strany umelcov stále upozorňujú na to, že:
- informácie o možnostiach a podmienkach považujú za neprehľadné až nedostatočné
- pomoc je pre mnohých nedostupná, na rozdiel napr. od Českej republiky (kde má nárok na kompenzačný bonus aj SZČO, ktorá je zároveň zamestnaná ako pedagóg)
- v porovnaní s inými skupinami pracujúcich je kompenzácia nižšia:
- zamestnávateľ môže dostať na zamestnanca kompenzáciu až 1 100 Eur resp. až 880 Eur
- aj SZČO, pokiaľ má zamestnanca, môže na zamestnanca dostať kompenzáciu až 880 Eur, ale na samotnú SZČO je kompenzácia maximálne 540 Eur
Alebo to umelci nerozumejú správne? Vnucujú sa otázky, na ktoré nevieme odpovedať: - Je hodnota SZČO (o 340 Eur resp až o 560 Eur) nižšia ako hodnota zamestnanca?
- Je udržanie pracovného miesta SZČO menej dôležité, ako udržanie pracovného miesta zamestnanca?
- Ak stratí SZČO schopnosť udržať sa na trhu a prihlási sa ako nezamestnaný na Úrad práce, nie sú dôsledky pre štát obdobné, ako keď príde o prácu zamestnanec?
- Nie je v rozpore s výškou kompenzácie i fakt, že aj ak by dostala SZČO nie nižšiu, ale rovnakú sumu ako zamestnanec, čistý príjem by mala v konečnom dôsledku aj tak nižší ako zamestnanec (pretože na rozdiel od zamestnanca si SZČO platí nielen dane,
ale nedostane ani príspevok na odvody a platí si všetky náklady spojené s prácou — nájom, pracovné nástroje, služby atď, nedostane platenú dovolenku ani iné benefity)?
Pavol Kráľ , 4. jún 2020