A/ Štatút registrovaného umelca, ďalej len Štatút, sa týka fyzických osôb, spĺňajúcich tieto podmienky:
- sú na umeleckú činnosť odborne pripravené alebo dosahujú preukázateľné umelecké výsledky,
- ich umelecká činnosť sa podieľa na ich príjme, má vplyv na ich dane a sociálne zabezpečenie.
B/ Umelec je registrovaný v súlade s uvedeným Štatútom po splnení jednej z troch podmienok:
1/ na základe dokladu o absolvovaní príslušného odborného vzdelania,
alebo
2/ na základe preukázania členstva vo všeobecne uznávanej asociácii umelcov, pôsobiacej v oblasti umelcovej špecializácie (výtvarné umenie, hudba, literatúra, divadlo, atď); asociácia je pre štát garantom profesionálnej pripravenosti jej členov i v prípade umelcov bez príslušného vzdelania,
alebo
3/ na základe dosiahnutia príjmu za umeleckú činnosť, ktorý je podložený zmluvami o vytvorení a použití diela v zmysle autorského zákona 618/2003 Z.z., alebo v prípade zamestnaných umelcov pracovnými zmluvami v zmysle Zákonníka práce (upresnenie výšky príjmu je zatiaľ predmetom diskusie); v prípade pochybností, či sa skutočne jedná o príjem z umeleckej činnosti, je žiadateľ povinný doložiť potvrdenie niektorej umeleckej asociácie z danej oblasti (definovanej v čl. “D” tohoto návrhu), že žiadateľ v rámci svojej tvorby dosahuje preukázateľné umelecké výsledky.
C/ Doba platnosti registrácie v súlade so Štatútom
Doba platnosti registrácie nie je obmedzená, ale umelec môže byť z uvedeného registra vyčiarknutý v prípade dokázania neoprávnenej registrácie, alebo na základe vlastnej žiadosti, alebo v prípade úmrtia.
Dočasná nečinnosť v danej umeleckej oblasti (pozn: ktorá je bežnou súčasťou života umelcov, a to z mnohých objektívnych príčin) nie je dôvodom na vyčiarknutie.
Na druhej strane, umelec je posudzovaný v zmysle Štatútu iba v súvislosti so svojou umeleckou činnosťou.
D/ Ktoré umelecké asociácie sú akceptované ako garant odbornej pripravenosti jej členov (pre účely posudzovania umelca v súlade so Štatútom)
1/ Garantom odbornej pripravenosti svojich členov je reprezentatívna asociácia pre danú oblasť umenia, ktorá je pre tento účel zaregistrovaná na Ministerstve kultúry automaticky, ak preukáže splnenie nasledujúcich podmienok (pozn: Návrh vychádza z podmienok, ktoré boli Ministerstvom kultúry stanovené pre účasť na voľbách členov Rady vlády pre kultúru):
a/ je aktívne činná v oblasti kultúry najmenej 1 rok
b/ zastupuje najmenej 100 členov
2/ V záujme transparentnosti a objektívnosti právo byť v tejto otázke garantom bude poskytnuté aj viac ako 1 umeleckej asociácii v každej oblasti umenia, pokiaľ o to budú mať asociácie záujem a splnia vyššie uvedené podmienky.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Príloha č. 1: Stručné zdôvodnenie návrhu
A/ Prečo sa vôbec touto otázkou zaoberať
Umelec je veľmi často posudzovaný — napriek zásadným rozdielom v charaktere práce — rovnako ako podnikateľ: cieľom podnikania je dosahovať zisk, ale kultúrne a umelecké aktivity môžu mať iný charakter.
Niekoľko citátov z Dohovoru UNESCO z r. 2005 (ratifikovala ho väčšina štátov sveta vrátane Slovenska):
CIELE A HLAVNÉ ZÁSADY / Cieľom tohto dohovoru je:
- uznať osobitný charakter kultúrnych aktivít, tovarov a služieb ako nositeľov identít, hodnôt a významov. (I./ Článok 1/g)
VYMEDZENIE POJMOV / Kultúrne aktivity, tovary a služby:
Kultúrne aktivity, tovary a služby sú aktivity, tovary a služby, ktoré pri posudzovaní z hľadiska kvality, použitia alebo účelu stelesňujú alebo odovzdávajú kultúrne prejavy nezávisle od obchodnej hodnoty, ktorú môžu mať. Kultúrne aktivity môžu mať účel samy osebe alebo môžu prispievať na produkciu kultúrnych tovarov a služieb. (III./ Článok 4 / 4)
V súlade s Dohovorom UNESCO a medzinárodným záväzkom SR konštatujeme, že charakter práce autorov a umelcov má svoje špecifiká a preto by mali byť primerane zohľadnené v príslušných právnych predpisoch.
Na základe našich dlhodobých skúseností vieme, že v praxi je veľmi ťažké až skoro nemožné zohľadniť v rámci príslušných zákonov špecifickú situáciu v oblasti umenia, pokiaľ nevieme ani v odôvodnených prípadoch jednoznačne zadefinovať, koho by sa mali špecifické opatrenia týkať.
Preto je táto otázka kľúčová pri naštartovaní procesu vytvárania primeraného právneho a sociálneho postavenia umelcov v súlade s programovým vyhlásením Vlády SR a Dohovorom UNESCO.
B/ Ako stanoviť kritériá
Na základe analýzy možných riešení i medzinárodných konzultácii je možné odporučiť definovanie profesionálneho umelca na základe kombinácie troch základných kritérii:
— odborného vzdelania alebo preukázateľných výsledkov umeleckej činnosti alebo príjmu z umeleckej činnosti
Hlavné dôvody v prospech navrhnutého riešenia:
- poskytuje garanciu odbornej pripravenosti (aj keď nie garancie na konkrétny výsledok – ten v umení nemôže garantovať nikto)
- poskytuje dlhodobejšie platné výsledky a zároveň umožňuje definovať počet umelcov, ktorých sa konkrétny problém týka, čo umožňuje racionálnejšie a adresnejšie riešenia zo strany štátu
- umožňuje použitie verejných prostriedkov (ktoré vždy budú limitované) na podporu predovšetkým tých, ktorí preukázali odbornú pripravenosť alebo sa presadili výsledkami svojej umeleckej činnosti
Prípadné dodatočné výhody pre spoločnosť (nie sú podmienkou):
- pre neodborníkov možnosť overenia v akomsi “registri evidovaných umelcov“, ktorý by mohol byť zárukou profesionálnej odbornosti
- register by mohol poskytovať informácie dostupné na webe (pre teoretikov, výkonných umelcov, novinárov, organizátorov kultúrnych podujatí či širšiu verejnosť), ktoré komplexne nie sú momentálne dostupné nikde
C/ Prehľad stavu v krajinách Európy
(zdroj: White Book, La Maisson des Artistes, 2009)
- vo väčšine európskych krajín sa uplatňuje pri uznaní za „umelca“ princíp kombinácie odborného vzdelania a posúdenia kolegami (Rakúsko, Cyprus, Dánsko, Španielsko, Grécko, Maďarsko, Írsko, Lotyšsko, Litva, Rumunsko),
- menej často len na základe posúdenia kolegami (Estónsko, Fínsko, Portugalsko, Veľká Británia, Švédsko),
- len v troch prípadoch na základe kombinácie posúdenia kolegami a administratívneho rozhodnutia (Nemecko, Francúzsko, Luxembursko)
- v dvoch len na základe administratívneho rozhodnutia (Belgicko a Holandsko)
D/ Príklad spoza oceánu
I kanadský Štatút umelca berie do úvahy, citujem: … „či ho iní umelci uznávajú za umelca“ (18/b/ii, strana 10).
Do prebiehajúcej diskusie k predkladanému návrhu sa v posledných mesiacoch vyjadrili aj umelci z Austrálie, Mexika, Portorika, Fínska, Dánska, Nemecka, Kanady, Francúzska, Malty, Juhoafrickej republiky a ďalších krajín, zaznamenali sme mnoho pozitívnych reakcií.
E/ Na záver
Tento návrh nijako nezasahuje do spôsobov a procesu umeleckej tvorby: umelci, pre ktorých je tvorba len príležitostným koníčkom, by mohli robiť naďalej v podstate to, čo doteraz, za podmienok, ktoré platili a ešte platia úplne pre všetkých. Čiže dá sa povedať, že ich situácia – aj keby neboli posudzovaní v zmysle Štatútu registrovaných umelcov, by sa nezhoršila.
Tým, ktorí sa umeniu venujú dlhodobo, sú na to odborne pripravení a je to pre nich viac ako len zábava či koníček, by však realizácia návrhu priniesla šancu na postupné uplatnenie reálnych opatrení s cieľom zaviesť primerané podmienky v oblasti právneho a sociálneho postavenia umelcov na Slovensku tak, aby sa priblížili k podmienkam umelcov v porovnateľných krajinách.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Diskusia o návrhu prebieha na Slovensku zatiaľ najmä v rámci SKKD a SVÚ. Návrh v anglickej, francúzskej a španielskej verzii bol prezentovaný spolu s výzvou na širšiu diskusiu aj v rámci medzinárodných organizácii:
Medzinárodná asociácia umenia – Európa (IAA Europe), Medzinárodná asociácia umenia (IAA/AIAP), Európska rada umelcov (ECA), Medzinárodná federácia koalícii pre kultúrnu diverzitu (IFCCD/FICDC), Európska koalícia pre kultúrnu diverzitu (ECCD/CEDC).