Od 17. 9. do 12. 10. 2025 sa v Umelke: centre moderného umenia a komunity konal deviaty ročník Bienále FORMA. Bienále FORMA patrí k dlhoročným projektom Slovenskej výtvarnej únie, ktorá ho organizuje od roku 2007 v dvojročnom cykle, striedavo s Bienále voľného výtvarného umenia. Obe podujatia tvoria významnú tradíciu SVÚ, v rámci ktorej majú umelci a dizajnéri možnosť pravidelne prezentovať svoju tvorbu z posledných dvoch rokov. Cieľom bienále je ponúknuť prierez aktuálnymi tendenciami v slovenskom úžitkovom umení a podporiť dialóg medzi rôznymi generáciami tvorcov.
Tohtoročné bienále sa od predchádzajúcich ročníkov odlíšilo tým, že po prvýkrát prinieslo konkrétnu tému: prístupný dizajn. Kurátorský koncept reagoval na otázky inkluzivity, ergonómie a spoločenskej zodpovednosti v súčasnom dizajne. Výstava predstavila diela, ktoré hľadajú spôsoby, ako môže dizajn zlepšiť kvalitu života rôznych skupín ľudí, so špecifickým dôrazom na slabozrakých a nevidiacich ľudí.
Vďaka konzultáciám s Dušanou Blaškovou a Martinou Lužákovou z Únie nevidiacich a slabozrakých Slovenska bola návšteva galérie prispôsobená aj pre nevidiacich návštevníkov prostredníctvom inkorporácie zvukového komentára s detailným vizuálnym opisom diel. Študentka vizuálnej komunikácie na VŠVU Tatiana Liptáková navrhla výstavný katalóg tak, aby vyhovoval slabozrakým ľuďom, v súlade s odporúčaniami ÚNSS. Zároveň pribudla vo foyer galérie nová informačná tabuľka s textom v Braillovom písme a rozšíreným sprievodným textom o budove pre nevidiacich návštevníkov. Projekt tak ukázal, že prístupný dizajn môže byť nielen témou, ale aj reálnou súčasťou galerijnej praxe.
Nová generácia dizajnérok
Odborná porota v zložení dizajnérov Zuzany Tončíkovej, Andreja Haščáka, výtvarníka Karla Ómarssona (SÌM) a kurátoriek Vanessy Ďurovičovej a Soni Sadilkovej hodnotila 25 prihlásených projektov, z ktorých bolo vybraných 13 diel. Pri výbere ocenených diel sa zameriavali na inovatívny prístup, funkčnosť, estetickú kvalitu a súlad s témou prístupnosti.
Zaujímavosťou deviateho ročníka je, že všetky víťazné diela boli diplomové práce študentstva dizajnu – čo sa v histórii Bienále FORMA stalo po prvýkrát. Tento fakt poukazuje na výrazný nástup novej generácie tvorkýň, ktoré pristupujú k dizajnu ako k prostriedku na riešenie reálnych spoločenských problémov.


Hlavnú cenu Bienále FORMA 2025 – Grand Prix – získala Lucia Stümpel Krnčanová za svoje dielo In Good Hands (preklad: V dobrých rukách). Projekt sa zameriava na návrh série pomôcok určených na rozvoj jemnej motoriky a kognitívnych funkcií staršej populácie, pričom reaguje na prirodzené zmeny pohybových schopností spojené s pribúdajúcim vekom. Autorka kladie dôraz nielen na ergonómiu a funkčnosť, ale aj na sociálny rozmer dizajnu – podporu spoločnej aktivity, komunikácie a medzigeneračného kontaktu.
Súčasťou projektu je sada piatich pomôcok, ktoré spájajú terapeutickú a estetickú funkciu a sú navrhnuté s ohľadom na udržateľnosť. Každý z objektov rozvíja iný typ úchopu a pohybový princíp, čím vytvára komplexný systém zameraný na podporu zdravia a kvality života.Porota ocenila mimoriadnu premyslenosť, precíznosť a komplexnosť spracovania. Ako uviedla vo svojom hodnotení, dielo Lucie Stümpel Krnčanovej vyniká nielen vysokou úrovňou dizajnérskej realizácie, ale aj hlbokým pochopením potrieb cieľovej skupiny.
Okrem ocenenia na Bienále FORMA, dielo získalo aj Národnú cenu za dizajn v kategórii študentský dizajn.


Na druhom mieste sa umiestnila Chiara Helységová s dielom Čítajko.
Ide o didaktickú pomôcku pre deti s dyslexiou na 1. stupni základných škôl, ktorá má podporiť rozvoj čítania v inkluzívnom vzdelávaní prostredníctvom úloh prispôsobených individuálnym potrebám detí s poruchami učenia. Autorka projekt vytvorila v spolupráci so špeciálnou pedagogičkou, čím spojila poznatky zo špeciálnej pedagogiky s princípmi vizuálnej komunikácie. Pomôcka obsahuje tri úrovne obtiažnosti a je navrhnutá s dôrazom na čitateľnosť, prehľadnosť a motiváciu.Porotu zaujala predovšetkým jasnosť konceptu a veľmi príťažlivý dizajn, ktorý robí Čítajko praktickým a efektívnym nástrojom pre učiteľov, rodičov aj odborníkov pracujúcich s deťmi so špeciálnymi vzdelávacími potrebami.


Tretie miesto Bienále FORMA 2025 získala Tatiana Poljak so svojim dielom Formované plesňou.
Projekt vychádza z pozorovania mikrobiologických procesov, najmä plesní. Hoci sa často vnímajú ako nežiaduci znak rozkladu, tieto organizmy ukrývajú fascinujúce farebnosti a textúry. Projekt sa zaoberá témou pominuteľnosti a cyklickosti života, a ukazuje, že aj procesy rozkladu môžu byť estetické, pozitívne a plné potenciálu pre vznik niečoho nového.
Inštalácia kombinuje techniky taftingu, žakárového tkania, výšivky a experimentálne spájanie textilných postupov, pričom výsledná forma evokuje detailný pohľad do sveta plesní a húb – organických štruktúr, ktoré oscilujú medzi odpudivým a krásnym. Použité materiály sú prevažne prírodného pôvodu alebo recyklovateľné.
Porota ocenila rôznorodosť materiálu, biofilné prvky dizajnu a pocit „bezpečného rizika“, ktoré dielo vytvára pre používateľa. Ide o inšpiratívne dielo, ktoré vychádza z estetických kvalít a ich prepojenia s dizajnovým konceptom, a práve preto mu porota udelila tretie miesto.
Ocenené práce ukázali kreatívnu energiu novej generácie dizajnérok, ktoré spájajú precíznu technickú realizáciu s citlivým prístupom k spoločenským otázkam – od inklúzie a medzigeneračného dialógu po udržateľnosť a biofilné prvky. FORMA tak opäť potvrdila svoju rolu ako platforma pre inovácie, experiment a prezentáciu súčasného slovenského dizajnu, ktorý dokáže byť nielen esteticky príťažlivý, ale aj funkčný a spoločensky relevantný.
Zoznam vybraných autorov: Michaela Bujňáková, Zuzana Budzaková, Pavol Capik, Chiara Helységová, Adam Kukuc, Lucia Stümpel Krnčanová, Laura Lauffová, Kristína Ligačová, Benjamin Podoba a Sara Hawy, Tatiana Poljak, Jaroslava Poliaková, Petra Šištíková, Maja Šilberská
Kurátorky: Soňa Sadilková a Vanessa Ďurovičová
Autor článku: Katarína Žáková
Fotografie: Veronika Vozárová


