Od 17. 9. do 12. 10. 2025 sa v Umel­ke: cen­tre moder­né­ho ume­nia a komu­ni­ty konal devia­ty roč­ník Bie­ná­le FORMA. Bie­ná­le FORMA pat­rí k dlho­roč­ným pro­jek­tom Slo­ven­skej výtvar­nej únie, kto­rá ho orga­ni­zu­je od roku 2007 v dvoj­roč­nom cyk­le, strie­da­vo s Bie­ná­le voľ­né­ho výtvar­né­ho ume­nia. Obe podu­ja­tia tvo­ria význam­nú tra­dí­ciu SVÚ, v rám­ci kto­rej majú umel­ci a dizaj­né­ri mož­nosť pra­vi­del­ne pre­zen­to­vať svo­ju tvor­bu z posled­ných dvoch rokov. Cie­ľom bie­ná­le je ponúk­nuť prie­rez aktu­ál­ny­mi ten­den­cia­mi v slo­ven­skom úžit­ko­vom ume­ní a pod­po­riť dia­lóg medzi rôz­ny­mi gene­rá­cia­mi tvor­cov.

Toh­to­roč­né bie­ná­le sa od pred­chá­dza­jú­cich roč­ní­kov odlí­ši­lo tým, že po prvý­krát pri­nies­lo kon­krét­nu tému: prí­stup­ný dizajn. Kurá­tor­ský kon­cept rea­go­val na otáz­ky ink­lu­zi­vi­ty, ergo­nó­mie a spo­lo­čen­skej zod­po­ved­nos­ti v súčas­nom dizaj­ne. Výsta­va pred­sta­vi­la die­la, kto­ré hľa­da­jú spô­so­by, ako môže dizajn zlep­šiť kva­li­tu živo­ta rôz­nych sku­pín ľudí, so špe­ci­fic­kým dôra­zom na sla­bo­zra­kých a nevi­dia­cich ľudí. 

Vďa­ka kon­zul­tá­ciám s Duša­nou Blaš­ko­vou a Mar­ti­nou Lužá­ko­vou z Únie nevi­dia­cich a sla­bo­zra­kých Slo­ven­ska bola náv­šte­va galé­rie pris­pô­so­be­ná aj pre nevi­dia­cich náv­štev­ní­kov pro­stred­níc­tvom inkor­po­rá­cie zvu­ko­vé­ho komen­tá­ra s detail­ným vizu­ál­nym opi­som diel. Štu­dent­ka vizu­ál­nej komu­ni­ká­cie na VŠVU Tatia­na Lip­tá­ko­vá navrh­la výstav­ný kata­lóg tak, aby vyho­vo­val sla­bo­zra­kým ľuďom, v súla­de s odpo­rú­ča­nia­mi ÚNSS. Záro­veň pri­bud­la vo foy­er galé­rie nová infor­mač­ná tabuľ­ka s tex­tom v Brail­lo­vom pís­me a roz­ší­re­ným sprie­vod­ným tex­tom o budo­ve pre nevi­dia­cich náv­štev­ní­kov. Pro­jekt tak uká­zal, že prí­stup­ný dizajn môže byť nie­len témou, ale aj reál­nou súčas­ťou gale­rij­nej pra­xe.

Nová gene­rá­cia dizaj­né­rok

Odbor­ná poro­ta v zlo­že­ní dizaj­né­rov Zuza­ny Ton­čí­kovej, Andre­ja Haš­čá­ka, výtvar­ní­ka Kar­la Ómars­so­na (SÌM) a kurá­to­riek Vanes­sy Ďuro­vi­čo­vej a Soni Sadil­ko­vej hod­no­ti­la 25 pri­hlá­se­ných pro­jek­tov, z kto­rých bolo vybra­ných 13 diel. Pri výbe­re oce­ne­ných diel sa zame­ria­va­li na ino­va­tív­ny prí­stup, funkč­nosť, este­tic­kú kva­li­tu a súlad s témou prí­stup­nos­ti.

Zau­jí­ma­vos­ťou devia­te­ho roč­ní­ka je, že všet­ky víťaz­né die­la boli dip­lo­mo­vé prá­ce štu­dent­stva dizaj­nu – čo sa v his­tó­rii Bie­ná­le FORMA sta­lo po prvý­krát. Ten­to fakt pou­ka­zu­je na výraz­ný nástup novej gene­rá­cie tvor­kýň, kto­ré pri­stu­pu­jú k dizaj­nu ako k pros­tried­ku na rie­še­nie reál­nych spo­lo­čen­ských prob­lé­mov.

Hlav­nú cenu Bie­ná­le FORMA 2025 – Grand Prix – zís­ka­la Lucia Stüm­pel  Krn­ča­no­vá za svo­je die­lo In Good Hands (pre­klad: V dob­rých rukách). Pro­jekt sa zame­ria­va na návrh série pomô­cok urče­ných na roz­voj jem­nej moto­ri­ky a kog­ni­tív­nych fun­kcií star­šej popu­lá­cie, pri­čom rea­gu­je na pri­ro­dze­né zme­ny pohy­bo­vých schop­nos­tí spo­je­né s pri­bú­da­jú­cim vekom. Autor­ka kla­die dôraz nie­len na ergo­nó­miu a funkč­nosť, ale aj na sociál­ny roz­mer dizaj­nu – pod­po­ru spo­loč­nej akti­vi­ty, komu­ni­ká­cie a medzi­ge­ne­rač­né­ho kon­tak­tu.

Súčas­ťou pro­jek­tu je sada pia­tich pomô­cok, kto­ré spá­ja­jú tera­pe­utic­kú a este­tic­kú fun­kciu a sú navr­hnu­té s ohľa­dom na udr­ža­teľ­nosť. Kaž­dý z objek­tov roz­ví­ja iný typ úcho­pu a pohy­bo­vý prin­cíp, čím vytvá­ra kom­plex­ný sys­tém zame­ra­ný na pod­po­ru zdra­via a kva­li­ty života.Porota oce­ni­la mimo­riad­nu pre­mys­le­nosť, pre­cíz­nosť a kom­plex­nosť spra­co­va­nia. Ako uvied­la vo svo­jom hod­no­te­ní, die­lo Lucie Stüm­pel Krn­ča­no­vej vyni­ká nie­len vyso­kou úrov­ňou dizaj­nér­skej rea­li­zá­cie, ale aj hlbo­kým pocho­pe­ním potrieb cie­ľo­vej sku­pi­ny.
Okrem oce­ne­nia na Bie­ná­le FORMA, die­lo zís­ka­lo aj Národ­nú cenu za dizajn v kate­gó­rii štu­dent­ský dizajn.

Na dru­hom mies­te sa umiest­ni­la Chia­ra Hely­sé­go­vá s die­lom Čítaj­ko.
Ide o didak­tic­kú pomôc­ku pre deti s dys­le­xi­ou na 1. stup­ni základ­ných škôl, kto­rá má pod­po­riť roz­voj číta­nia v ink­lu­zív­nom vzde­lá­va­ní pro­stred­níc­tvom úloh pris­pô­so­be­ných indi­vi­du­ál­nym potre­bám detí s poru­cha­mi uče­nia. Autor­ka pro­jekt vytvo­ri­la v spo­lu­prá­ci so špe­ciál­nou peda­go­gič­kou, čím spo­ji­la poznat­ky zo špe­ciál­nej peda­go­gi­ky s prin­cíp­mi vizu­ál­nej komu­ni­ká­cie. Pomôc­ka obsa­hu­je tri úrov­ne obtiaž­nos­ti a je navr­hnu­tá s dôra­zom na čita­teľ­nosť, pre­hľad­nosť a motiváciu.Porotu zau­ja­la pre­dov­šet­kým jas­nosť kon­cep­tu a veľ­mi prí­ťaž­li­vý dizajn, kto­rý robí Čítaj­ko prak­tic­kým a efek­tív­nym nástro­jom pre uči­te­ľov, rodi­čov aj odbor­ní­kov pra­cu­jú­cich s deť­mi so špe­ciál­ny­mi vzde­lá­va­cí­mi potre­ba­mi.

Tre­tie mies­to Bie­ná­le FORMA 2025 zís­ka­la Tatia­na Pol­jak so svo­jim die­lom For­mo­va­né ples­ňou.
Pro­jekt vychá­dza z pozo­ro­va­nia mik­ro­bi­olo­gic­kých pro­ce­sov, naj­mä ples­ní. Hoci sa čas­to vní­ma­jú ako nežia­du­ci znak roz­kla­du, tie­to orga­niz­my ukrý­va­jú fas­ci­nu­jú­ce fareb­nos­ti a tex­tú­ry. Pro­jekt sa zaobe­rá témou pomi­nu­teľ­nos­ti a cyk­lic­kos­ti živo­ta, a uka­zu­je, že aj pro­ce­sy roz­kla­du môžu byť este­tic­ké, pozi­tív­ne a plné poten­ciá­lu pre vznik nie­čo­ho nové­ho.

Inšta­lá­cia kom­bi­nu­je tech­ni­ky taf­tin­gu, žaká­ro­vé­ho tka­nia, výšiv­ky a expe­ri­men­tál­ne spá­ja­nie tex­til­ných postu­pov, pri­čom výsled­ná for­ma evo­ku­je detail­ný pohľad do sve­ta ples­ní a húb – orga­nic­kých štruk­túr, kto­ré osci­lu­jú medzi odpu­di­vým a krás­nym. Pou­ži­té mate­riá­ly sú pre­važ­ne prí­rod­né­ho pôvo­du ale­bo recyk­lo­va­teľ­né.

Poro­ta oce­ni­la rôz­no­ro­dosť mate­riá­lu, bio­fil­né prv­ky dizaj­nu a pocit „bez­peč­né­ho rizi­ka“, kto­ré die­lo vytvá­ra pre pou­ží­va­te­ľa. Ide o inšpi­ra­tív­ne die­lo, kto­ré vychá­dza z este­tic­kých kva­lít a ich pre­po­je­nia s dizaj­no­vým kon­cep­tom, a prá­ve pre­to mu poro­ta ude­li­la tre­tie mies­to. 

Oce­ne­né prá­ce uká­za­li kre­a­tív­nu ener­giu novej gene­rá­cie dizaj­né­rok, kto­ré spá­ja­jú pre­cíz­nu tech­nic­kú rea­li­zá­ciu s cit­li­vým prí­stu­pom k spo­lo­čen­ským otáz­kam – od ink­lú­zie a medzi­ge­ne­rač­né­ho dia­ló­gu po udr­ža­teľ­nosť a bio­fil­né prv­ky. FORMA tak opäť potvr­di­la svo­ju rolu ako plat­for­ma pre ino­vá­cie, expe­ri­ment a pre­zen­tá­ciu súčas­né­ho slo­ven­ské­ho dizaj­nu, kto­rý doká­že byť nie­len este­tic­ky prí­ťaž­li­vý, ale aj funkč­ný a spo­lo­čen­sky rele­vant­ný.

Zoznam vybra­ných auto­rov: Micha­e­la Buj­ňá­ko­vá, Zuza­na Budza­ko­vá, Pavol Capik, Chia­ra Hely­sé­go­vá, Adam Kukuc, Lucia Stüm­pel Krn­ča­no­vá, Lau­ra Lauf­fo­vá, Kris­tí­na Liga­čo­vá, Ben­ja­min Podo­ba a Sara Hawy, Tatia­na Pol­jak, Jaro­sla­va Polia­ko­vá, Pet­ra Šiš­tí­ko­vá, Maja Šil­ber­ská

Kurá­tor­ky: Soňa Sadil­ko­váVanes­sa Ďuro­vi­čo­vá

Autor člán­ku: Kata­rí­na Žáko­vá

Foto­gra­fie: Vero­ni­ka Vozá­ro­vá