Výstupy z konferencie v anglickom jazyku tu:
Conference Status of the Artist Pilsen 2015
SVÚ, ako skúsený a akceptovaný partner pre národné i medzinárodné umelecké organizácie, sa stala na základe poverenia celosvetovou asociáciou profesionálnych výtvarných umelcov IAA / AIAP hlavným organizátorom piatich podujatí IAA/AIAP a IAA Europe v rámci akcie Plzeň – Európske hlavné mesto kultúry 2015, a to v čase 13. až 20. októbra 2015 S netradičným riešením, keď sa slovenská organizácia stala hlavným organizátorom podujatia v Českej republike, súhlasila aj Únie výtvarných umelcov ČR. Na podujatí sa zúčastnili delegáti a pozorovatelia z 28 krajín Ameriky, Afriky, Ázie a Európy (dve zaregistrované krajiny z celkového počtu 31 – Pakistan a Dominikánska republika – sa nakoniec nezúčastnili z dôvodov vízových, jedna – Lotyšsko – z dôvodu zlomenej nohy delegáta deň pred odletom). Účasť bola celkove aj tak rekordná.
Samotná príprava bola veľmi náročná, začala už v máji 2014. Na konečnej fáze v Plzni sa zúčastnili za SVÚ 3 osoby:
- Pavol Kráľ, predseda SVÚ, prezident IAA Europe a člen Setového výkonného výboru IAA / AIAP, ktorý väčšinu podujatí v Plzni aj osobne viedol
- Andrea Kozárová, manažérka SVÚ a Secretary IAA Europe
- Bohunka Hajnalová, manažérka SVÚ.
Na Plenárnom zasadaní IAA Europe Pavol Kráľ – po 9 rokoch spolupráce s IAA, po 7 rokoch vo vedení IAA Europe (ako člen, tajomník a prezident), po 5 rokoch prevádzkovania Office IAA Europe v Bratislave (spolu s Andreou Kozárovou), po 2 funkčných obdobiach – ktoré sú v zmysle stanov IAA maximom, ukončil svoje pôsobenie vo vedení IAA Europe. Prítomní jeho prácu, rovnako ako prácu Andrey Kozárovej, ohodnotili „standing ovation“. Ocenením bola aj ponuka novozvoleného prezidenta, aby Pavol Kráľ pokračoval naďalej v práci vo Vedení IAA Europe, a bol ochotný navrhnúť v tomto zmysle zmenu platných stanov IAA. Pavol Kráľ z dôvodu extrémnej vyťaženosti ponuku odmietol, nevylúčil však spoluprácu napr. vo forme poradcu IAA.
Na Plenárnom zasadaní IAA / AIAP bol Pavol Kráľ opätovne zvolený do vedenia tejto celosvetovej organizácie, a to ako člen a koordinátor pre Európu. Otvoril v rámci IAA aj veľmi naliehavú diskusiu o ekonomickej udržateľnosti, otvorenosti, ambíciách a cieľoch IAA, čo mu získalo spolu s rešpektom za jeho celkový prínos pre zaktivizovanie IAA jednak silnú podporu (ústiacu do výziev, aby kandidoval za prezidenta), ako aj isté obavy konzervatívnejších členov, ktorí sa prikláňali k rešpektovaniu status quo. V každom prípade sa však P.Kráľ rozhodol z na prezidenta IAA / AIAP nekandidovať (rovnakej možnosti – kandidovať za prezidenta inej celosvetovej organizácie umelcov – čelil na základe výsledkov svojej práce už o 5 dní neskôr aj na Kongrese IFCCD v Monse, Belgicku, aj tu sa však rozhodol nekandidovať a podporil kolegyňu Mirku Brezovskú, ktorá bola zvolená do Rady riaditeľov IFCCD so sídlom v Montreali, čo len potvrdilo mimoriadne silné postavenie Slovenskej výtvarnej únie a Slovenskej koalície pre kultúrnu diverzitu v medzinárodných umeleckých organizáciach). V intenzívnej spolupráci so všetkými týmito organizáciami pokračujeme.
Jedným z vrcholov podujatí v Plzni bola Konferencia Štatút umelca. Štatút umelca je jedným z príkladov úspešnej medzinárodnej spolupráce viacerých medzinárodných asociácii umelcov, ktorú sme práve my iniciovali. Vzhľadom na to, že návrh zákona o Štatúte umelca už schválila Vláda SR a prešiel už aj prvým čítaním v Národnej rade SR, pripájame aspoň stručný prehľad niektorých etáp na tejto ceste,
Prístup k riešeniu problematiky umenia a umelcov z pohľadu štátu má rôzne podoby: v niektorých krajinách existujú komplexné a špecifické právne normy typu štatút umelca, v iných sú špecifické opatrenia – neraz veľmi zaujímavé a účinné — súčasťou iných zákonov.
V mnohých krajinách však existujú snahy situáciu riešiť a preto sa o náš návrh ako i o medzinárodnú diskusiu, ktorú sme k tejto otázke iniciovali, zaujímajú a reagujú veľmi pozitívne, napr. aj v susednom Rakúsku či vo Švédsku alebo v Austrálii. K téme sme zorganizovali množstvo podujatí, prezentácii a diskusii k nášmu návrhu (v Oslo – Nórsko, v Istanbule — Turecko, v Antofagaste – Chile, v Soule – Južná Kórea, v Plzni – Česká repubika, na Slovensku viackrát v Bratislave, i v Košiciach).
Niekoľko záverov z medzinárodných podujatí európskych i celosvetových organizácii umelcov, medzi ktoré patrila aj konferencia v Plzni:
1/ 2012, Kongres IFCCD (Medzinárodnej federácie koalícii pre kultúrnu diverzitu, so sídlom v Montreali, Kanada) a ECCD (Európskej koalície pre kultúrnu diverzitu, so sídlom v Bruseli, Belgicko) v Bratislave, 21. až 23. septembra v Galérii UMELKA, na ktorom sme predstavil náš projekt Štatútu umelca a medzinárodnej analýzy: IFCCD zaradila medzi svoje hlavné úlohy na trojročné obdobie prácu na Štatúte umelca pod vedením Pavla Kráľa, Slovensko.
2/ 2013, X. Plenárne zasadanie IAA Europe (Medzinárodnej asociácie umenia, ktorá zastrešuje profesionálnych výtvarných umelcov Európy a Severnej Ameriky, so sídlom v Berlíne) 5. októbra v Oslo, Nórsko, schválilo odporúčanie: IAA Europe vyzýva vlády členských štátov, aby s ohľadom na tvorivý príspevok umelcov ku kultúrnemu rozvoju jednotlivých národov zobrali do úvahy pozitívne skúsenosti so špecifickými zákonmi ako je Štatút umelca a uviedli — v rámci procesu zlepšovania sociálnych garancií, tvorivých a pracovných podmienok i daňového systému — najlepšie myšlienky do reálneho života.
3/ 5. zasadnutie Konferencie zmluvných strán Dohovoru UNESCO o podpore a ochrane rôznorodostí kultúrnych vyjadrení z roku 2015, 9. – 13. jún 2015, Paríž: Pavol Kráľ predstavil na zasadaní svoj zámer predložiť na rokovanie Medzivládneho výboru UNESCO rámcový návrh Štatútu umelca. Niekoľko citátov zo zdôvodnenia návrhu v jeho vystúpení:
V Dohovore UNESCO sa na viacerých miestach, napr. v Článku 4, paragrafe 4, píše v zásade toto: umenie a podnikanie nie je to isté.
V rozpore s týmto princípom sú však umelci v mnohých krajinách – z pohľadu daní či sociálneho zabezpečenia – posudzovaní rovnako ako podnikatelia.
Ak však umenie a biznis nie je to isté, ak sú pracovné podmienky umelcov zásadné odlišné od pracovných podmienok podnikateľov, príslušné zákony by to mali zobrať do úvahy.
V mnohých krajinách sa pokúšajú tento rozpor vyriešiť. Možným riešením je Štatút umelca, ktorý definuje kto je umelec a potom následné právne úpravy môžu vyriešiť špecifické problémy umelcov.
Navrhujeme urobiť tento logický krok, ktorý je v súlade s Dohovorom UNESCO. My môžeme prispieť našimi skúsenosťami z dlhého procesu na Slovensku. Môžeme prispieť aj výsledkami z medzinárodnej diskusie, ktorá na základe našej iniciatívy prebiehala v spolupráci s 5 medzinárodnými asociáciami umelcov v mnohých krajinách všetkých kontinentov. Výsledky sú prezentované v tejto publikácii, ktorú si dovoľujem odovzdať predsedovi tohoto zasadania a generálnej tajomníčke.
Podstatné je, že Štatút umelca nie je len teória. Už 25 rokov existuje v Kanade, existuje i u Vás v Litve, pán predseda, niečo je v Chorvátsku, ale zaujímavé čiastkové riešenia existujú aj v Mexiku či Maroku.
Napriek tomu každá krajina začína proces vždy prakticky od nuly. Je čas spojiť sily, využiť získané skúsenosti a pokúsiť sa dosiahnuť spoločné riešenie. Je to šanca využiť aj čiastkové dobré riešenia, ktoré môžu byť inšpiráciou pre ostatných.
Diverzitu potrebujeme v kultúre, nie v zákonoch! S podporou UNESCO môžeme ušetriť čas a energiu, môžeme urobiť proces efektívnejším. Je to v záujme oboch strán: tak umelcov, ako i celej spoločnosti.
4/ 16.október 2015, Medzinárodná konferencia výtvarných umelcov k téme Štatút umelca (viď program v prílohe), ktorá sa konala pod vedením Pavla Kráľa v Plzni (hlavné prejavy predniesli zástupcovia umelcov Slovenska, Nórska, Švédska, Nemecka, Veľkej Británie, Portorika, Francúzska a Českej republiky) za účasti delegátov umelcov z 28 štátov Ameriky, Afriky, Ázie a Európy (5. kontinent a súčasne 29. krajina – Austrália – bola zastúpená v podobe písomného príspevku Tamary Winikoff, výkonnej riaditeľky NAVA): delegáti jednomyseľne podporili návrh, aby Pavol Kráľ predložil koncepciu Štatútu umelca pre rokovanie Medzivládneho výboru UNESCO k Dohovoru o ochrane a podpore diverzity kultúrnych vyjadrení (Paríž, december 2015).
5/ 2015, 17. – 18. pkt. 2015, Plzeň: XVIII. plenárne zasadanie IAA / AIAP (Medzinárodnej asociácie umenia, ktorá zastrešuje niekoľko stotisíc profesionálnych výtvarných umelcov z celého sveta, so sídlom v Paríži) schválilo odporúčanie:
XVIII. plenárne zasadanie IAA / AIAP odporúča národným organizáciám umelcov zapojiť sa do diskusie o Štatúte umelca, podporiť racionálne riešenia rámcového návrhu a použiť ich pri vyjednávaní so zodpovednými predstaviteľmi štátov s cieľom zlepšiť sociálne a právne postavenie umelcov.
XVIII. plenárne zasadanie IAA / AIAP odporúča vládam zobrať do úvahy pozitívne skúsenosti, získané pri príprave zákona Štatút umelca a implementovať najlepšie myšlienky v procese zlepšovania sociálnych garancií, podmienok pre tvorivú prácu, pracovných a daňových podmienok umelcov, s prihliadnutím na tvorivý príspevok umelcov ku kultúrnemu rozvoju každého národa.