Výstavy

7.2. - 25.2.2018

MARTIN DZUREK — DO TERAZ

Kurá­tor­ka: PhDr. Dag­mar Kudo­lá­ni Srnen­ská, PhD.

Výsta­va pred­sta­vu­je výber z poly­mu­zic­kej tvor­by Mar­ti­na Dzu­re­ka z obdo­bia rokov 1991 až 2018 — inte­rak­tív­ne inšta­lá­cie a per­for­man­ce, v kto­rých ide o pre­po­je­nie via­ce­rých ume­lec­kých médií ako je hud­ba, divad­lo, foto­gra­fia, lite­ra­tú­ra, video, no pre­dov­šet­kým jeho sochár­sku tvor­bu. Ume­lec­ká tvor­ba Mar­ti­na Dzu­re­ka (1973) sa vyví­ja­la v prie­be­hu nie­koľ­kých desať­ro­čí, jeho výtvar­ný pre­jav je boha­tý a širo­ko­s­pek­trál­ny. Pop­ri sochách komor­né­ho cha­rak­te­ru je neod­de­li­teľ­nou súčas­ťou tvor­by aj monu­men­tál­na plas­ti­ka, rôz­ne inšta­lá­cie a per­for­man­ce. Dostal nie­koľ­ko oce­ne­ní za rea­li­zá­cie v archi­tek­tú­re a verej­nom pries­to­re, pre­dov­šet­kým monu­men­tál­ny oltár ECAV v kos­to­le v Krpe­ľa­noch (2011), objekt Puzz­le pri Dome ume­nia Pieš­ťa­ny (2012), Pamät­ník Mar­ti­na Rázu­sa v Bra­ti­sla­ve (2013), Pamät­ník misi­oná­rom v Nit­re (2015), Pamät­ník k 500. výro­čiu refor­má­cie v Tren­čí­ne (2017). Vysta­vu­je na via­ce­rých samos­tat­ných a kolek­tív­nych výsta­vách doma a v zahra­ni­čí, zúčast­ňu­je sa na slo­ven­ských a medzi­ná­rod­ných sym­pó­ziách, je čle­nom via­ce­rých výtvar­ných ume­lec­kých spol­kov na Slo­ven­sku. Od roku 2004 spo­lu­pra­cu­je ako dob­ro­voľ­ník s Úni­ou nevi­dia­cich a sla­bo­zra­kých Slo­ven­ska, kde vedie výtvar­ný ate­li­ér. V roku 2007 zalo­žil výtvar­nú sku­pi­nu Svet­lo, kto­rej člen­mi sú ľudia nevi­dia­ci a sla­bo­zra­kí. V ostat­ných rokoch sa jeho výtvar­né akti­vi­ty roz­ší­ri­li o inte­rak­tív­ne inšta­lá­cie a per­for­man­ce, v kto­rých sa spá­ja hud­ba, divad­lo, foto­gra­fia, lite­ra­tú­ra a video. Pri pre­po­je­ní tých­to via­ce­rých ume­lec­kých médií rád využí­va netra­dič­né mies­ta a spo­lu­prá­cu s iný­mi auto­r­mi a tvor­ca­mi. K tým význam­nej­ším radí­me pre­dov­šet­kým inšta­lá­ciu rea­li­zo­va­nú v jed­nom z naj­star­ších kos­to­lov na Slo­ven­sku – v Drá­žov­ciach pri Nit­re pod náz­vom Ak chceš (2013), kde spo­lu­pra­co­val s A. Buč­ko (spev) a M. Kmeť­ko­vou (har­fa). Ďal­šiu inšta­lá­ciu sôch a objek­tov spo­jil s ori­gi­nál­ny­mi gita­ro­vý­mi impro­vi­zá­cia­mi A. Šeba­na inšpi­ro­va­ný­mi prá­ve socha­mi M. Dzu­re­ka. Toto jedi­neč­né podu­ja­tie sa usku­toč­ni­lo v kon­cert­nej sie­ni Kla­ri­siek v Bra­ti­sla­ve pod náz­vom Ľudia by mali vedieť, čo chcú (2014). Poly­mu­zic­ký pro­jekt nazva­ný Gesamt­kunst­werk ‑Kom­po­zí­cia pre 12 objek­tov a jed­no prázd­ne mies­to (2014)
mal svo­ju pre­mi­é­ru v Pezin­ku. M. Dzu­rek vytvo­ril inšta­lá­ciu a objek­ty, P. Lan­ča­rič kon­cept a réžiu, P. Pav­lac dra­ma­tic­ky text, V. Šariš­ský hud­bu, A. Bal­co foto­gra­fie a her­ca­mi v tom­to pro­jek­te boli P. Vaj­do­vá a K. Mikul­čík. Veľ­mi úspeš­nou per­for­man­ce bolo Sme­tis­ko — Súlad (2015), kto­ré sa rea­li­zo­va­lo na sklád­ke odpa­du v Dubo­vej. Jeho inšta­lá­cia a samot­ný doku­men­tár­ny záznam sa pred­sta­vil na fes­ti­va­le Bie­la noc v Bra­ti­sla­ve a bol vybra­ný na VI. Bie­ná­le voľ­né­ho výtvar­né­ho ume­nia v Tur­čian­skej galé­rii v Mar­ti­ne (2016). Autor pre túto inšta­lá­ciu pri­pra­vil kon­cept a objekt, P. Pav­lac text, A. Bal­co foto­gra­fie a J. Šte­i­nec­ker video. Pre fes­ti­val Bie­la noc v Bra­ti­sla­ve (2016) rea­li­zo­val per­for­man­ce Odo­my­ka­nie, jeho die­lom bol kon­cept a samot­ný objekt, D. Pas­tir­čák dodal text, Pjo­ni hud­bu. Táto per­for­man­ce sa kona­la v kapl­n­ke Sv. Jána pri Fran­tiš­kán­skom kos­to­le v Bra­ti­sla­ve, neskôr v pries­to­re A4 v Bra­ti­sla­ve, kde sa s hudob­nou impro­vi­zá­ci­ou pred­sta­vi­li J. Ľup­ták, E. Šuš­ko­vá, R. Pospiš a R. Har­van. Reprí­zu mala aj v Nemec­kom evan­je­lic­kom kos­to­le v Mod­re v spo­lu­prá­ci s D. Pas­tir­čá­kom za tex­to­vú časť a zosku­pe­nie Polaj­ka pris­pe­lo hudob­nou impro­vi­zá­ci­ou. Na fes­ti­va­le Bie­la noc v Bra­ti­sla­ve sa o rok neskôr (2017) pred­sta­vil svo­jim kon­cep­tom a objek­tom na per­for­man­ce pod náz­vom Odpus­ti si. Kona­lo sa v kapl­n­ke Sv. Jána pri Fran­tiš­kán­skom kos­to­le, kde opäť spo­lu­pra­co­val po tex­to­vej strán­ke s D. Pas­tir­čá­kom, ale aj s Z. Hor­ňá­ko­vou, za hud­bu spo­lu­pra­co­va­la S. Micha­li­de­so­vá.

Výstav­ný pro­jekt Do Teraz z verej­ných zdro­jov pod­po­ril Fond na pod­po­ru ume­nia.

Foto­gra­fie albu­mu: Daniel Art­hur Micha­li­ca, The Visi­on Pho­tos